د) خشک کردن خشت

خشت باید در موقع جابه‌جا کردن و چیده شدن در کوره‌ دارای مقاومت کافی باشد. چون خشت تر تا حدود ۲۵ درصد وزنش آب دارد، اگر به همین حالت در کوره چیده شود آب بخار شده، گاز کوره را نمناک کرده و خاکستر و دود موجود در گاز نمناک روی خشت‌های اتاق بعدی می‌چسبد و پس از پخت، آجر بدنما می‌شود. در روش سنتی پس از اینکه خشت‌ها سفت شد آنها را ور می‌چینند و روی لبه وا می‌دارند و می‌گذارند تا کاملاً در هوای آزاد و زیر آفتاب خشک شوند. خشک شدن خشت در این شرایط از ۳ تا ۱۵ روز طول می‌کشد و در آب و هوای مرطوب طولانی‌تر هم می‌شود. از این رو آنرا در خشت خشک کن، خشک می‌کنند تا در وقت و هزینه صرفه‌جویی شود.

خشک کردن خشت به سه طریق است:

(۱) روی کوره حلقه‌ای هوفمان

(۲) در اتاق گرم

(۳) در تونل گرم.

خشک کردن روی کوره به علت عوض شدن به جای آتش و یکسان نبودن گرمائی که به خشت‌ها می‌رسد یکنواخت انجام نمی‌شود.

اتاق گرم بلند و باریک است و در دیواره‌های آن جای چیدن خشت، ساخته شده است. پس از چیدن خشت‌ تر در اتاق، آنرا از پایین توسط هوای داغ یا لوله بخار اب گرم می‌کنند و هوای مربوط اتاق را از بالا می‌مکند. خشت در اتاق گرم ظرف مدت یک تا سه روز خشک می‌شود.

در تونل گرم، خشت‌ها را روی واگون چیده و آنرا به درون تونل و به انتهای آن می‌رانند، از کف تونل نزدیک به انتهای آن به سمت دهانه تونل هوای داغ می‌دمند که سبب بخار شدن آب دورن خشت‌ها و خشک شدن آنها می‌شود. هوای سرد شده و نمناک شده از راه هواکش خارج می‌شود. واگن خشت خشک شده را از انتهای تونل خارج کرده و همزمان با آن از در تونل واگونی دیگر را که از خشت‌ تر بار زده‌اند به داخل تونل می‌فرستند. خشت در تونل گرم معمولاً ظرف مدت یک تا دو روز خشک می‌شود.

پس از مرحله خشک کردن، چنانچه قرار است آجر لعاب دار باشد، لعاب دادن سطوح مورد نظر، انجام می‌شود. گرچه، لعاب‌هایی را که در دماهای پایین پخته می‌شوند می‌توان پس از اینکه آجر پخته شد بر روی آنها کاربرد و دوباره پخت.